پایگاه رسمی آزادگان تکریت 11

خاطرات و اخبار آزادگان دفاع مقدس؛مشکلات آزادگان؛ایثارگران؛سیاسی؛اجتماعی

پایگاه رسمی آزادگان تکریت 11

خاطرات و اخبار آزادگان دفاع مقدس؛مشکلات آزادگان؛ایثارگران؛سیاسی؛اجتماعی

پایگاه رسمی آزادگان تکریت 11
موقعیت و مشخصات اردوگاه تکریت 11
(اردوگاه حزب الله)

اردوگاه اسرای ایرانی تکریت11 اولین اردوگاه اسرای مفقودالاثر ایرانی بود که در 15 کلیومتری شهر تکریت و 150 کیلومتری موصل در استان صلاح الدین محل تولد صدام واقع شده بود.شامل سه قسمت اردوگاه اصلی که حدود 1200 الی 1400 نفر اسیر ایرانی را شامل می شد و ملحق یک حدود 600 نفر و ملحق 2 که نامشخص است.اردوگاه تکریت11 با انتقال اسرای کربلای 4؛5 و 6 از زندان الرشید بغداد در تاریخ 65/12/5 افتتاح سپس رزمندگانی که در عملیاتهای بعدی اسیر شده بودند را تا اوایل سال 67 به این اردوگاه منتقل نمودند.میانگین مدت اسارت حداکثر 44 ماه و حداقل 24 ماه است.اردوگاه تکریت11 یکی از فعالترین اردوگاههای اسرای ایرانی در زمینه مسائل مذهبی و عقیدتی بود که در آخرین روز اسارتشان نماز جماعت 1000 نفره برگزار کردند(به همین دلیل در بین نیروهای ارتش بعث به اردوگاه حزب الله معروف شده بود)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات

مناظر چشم نواز محل برگزاری هفتمین همایش کشوری تکریت 11 در تهران

اردوگاه شهیدباهنر در خیابان شهید باهنر(نیاوران سابق)و در جوار پارک تفریحی جمشیدیه در شمال شهر تهران واقع شده یکی از جذاب ترین و با ارزش ترین اردوگاههای کشور است.

از بین صدها اردوگاه فعال دانش آموزی که زیر نظر آموزش و پرورش میزبان و پذیرای اردوهای دانش آموزی است پنج اردوگاه جنبه کشوری دارد که اردوگاه شهید باهنر تهران یکی از بهترین آنهاست که در قلب پایتخت ایران بزرگ قرار دارد.گفتیم:اردوگاه کشوری در اینجا منظور از واژه کشوری همان اصطلاح معروف ملی است که متاسفانه بدلیل بعضی حساسیتها که بعد از انقلاب روی این کلمه ایجاد شد بجای اردوگاه ملی،از عنوان اردوگاه کشوری استفاده میکنند این 5 اردوگاه همگی توسط پیشاهنگی وقت ساخته شده بود؛بعد از انقلاب طی مصوبه مجلس شورای اسلامی کلا به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد و این پنج اردوگاه همچنان زیر نظر اداره کل امور فرهنگی هنری وابسته به معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش اداره می شود.بدین معنی که ابلاغ رؤسای این 5 اردوگاه و استخدام و بکارگیری و امور پرسنلی و اداری مالی این 5 اردوگاه مستقیما زیرنظر خود حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش است.بودجه و اعتبارات آن نیز توسط خود حوزه ستادی تامین می گردد لیکن چون با ساختمان حوزه ستادی فاصله مکانی دارند همواره وزیر وقت آموزش و پرورش بخشی از اختیارات خود مخصوصا در زمینه امضای اسنادمالی و غیره را به خود رئیس منصوب شده از طرف تهران واگذار و تفویض می نماید.

این اردوگاهها که هر کدام با هدفی مشخص در نقطه ای خاص از کشور بنا شده دارای وسعتی بزرگ و امکاناتی وسیع و پرسنلی مجرب و کارآزموده است که این مکانهای فرهنگی را قادر نموده هرکدام بتوانند میزبان اردوهای چندهزار نفری باشند و بخوبی از عهده برگزاری اردوهای بزرگ برآیند و رضایت ایشان و اردوگزاران را جلب نمایند.

اردوگاه شهید باهنر در خیابان شهید باهنر(نیاوران سابق)در جوار پارک تفریحی جمشیدیه در شمال شهر تهران واقع شده یکی از جذابترین و با ارزشترین اردوگاههای کشور است.

 این اردوگاه که می توان به جرات گفت:اولین اردوگاه وزارت آموزش و پرورش بوده هم اکنون با امکاناتی همچون خوابگاهها و آلاچیقها و سوئیتهای مجهز و سکوهای چادر متعدد،قادر به اسکان چندین هزارنفر بصورت همزمان است.اردوگاه شهید باهنر تهران به موازات شرایطی که برای پذیرش تعداد کثیری اردو و سمینار و همایش و غیره دارد از امکانات و تجهزات گسترده دیگری همچون سالنهای غذاخوری؛آشپزخانه های مجهز؛سالنهای اجتماعات؛سینما؛زمین چمن فوتبال؛سالنهای ورزشی؛استخر شنای روباز ویژه آقایان؛سرپوشیده جهت بانوان و سالن کنفرانس است.مسجد و نمازخانه بزرگ نور این اردوگاه نمای بسیار قشنگی به این مرکز فرهنگی تربیتی داده است.اردوگاه شهید باهنر تهران بدلیل اینکه در مرکز و پایتخت کشور واقع شده همواره میزبان گردهماییهای بزرگی از سراسر کشور است.

اردوگاه شهید باهنر تهران علیرغم اینکه دانش آموزی است و بیشتر مورد استفاده دانش آموزان است لیکن اکثر تجمعات بزرگ فرهنگی آموزش و پرورش را میزبانی می کند.

آب و هوای بسیار مطبوع این اردوگاه بقدری دلنشین است که هم در تابستان و هم در زمستان نوازشگر پوست دستان و صورت است و از موجودات مزاحم و موزی مثل مگس و پشه و امثالهم کمتر اثری در آن دیده می شود.

آب آشامیدنی این اردوگاه از شبکه آبرسانی تهران بزرگ تامین می شود هرچند آب حاصل از ذوب شدن برفهای دامنه کوه و قله بزرگی که این اردوگاه در دامنه آن قرار گرفته آب مورد نیاز اشجار؛گلها و چمنهای اردوگاه را تامین می کند نیز کمتر از آب تصفیه شده تهران بزرگ نیست.

درختان چنار صدساله دوطرف خیابانهای اردوگاه منظره ای دلچسب و فراموش نشدنی و سایه ای دلنواز و هوایی خنک و متبوع را در فصل تابستان ایجاد می کند که کمتر احساس گرما حتی در اوج تیر و مرداد میکنی.

در یک کلام میتوان گفت:اردوگاه شهید باهنر تهران قطعه ای از بهشت است که راه یافتگان بدانجا هرگز خاطره زیبایش را فراموش نمی کنند.    

اردوگاه کشوری کولکچال تهران نیز توسط مرحوم دکتر بنایی رئیس وقت سازمان پیشاهنگی کشور قبل از انقلاب اسلامی مردم ایران بربالای یکی از مرتفع ترین قله های سلسله جبال البرز در شمال شهر تهران بنا شده بطوریکه از فراز اردوگاه تمام شهر تهران را می توان نظاره نمود.

بدیهی است این اردوگاه جاده ماشین رو ندارد و بخشی از راه را حتما باید با قاطر و یا پیاده طی کرد تا به اردوگاه رسید.به همین دلیل بیشتر بدرد اردوی جوانان پسر ورزشکار و کوهنورد می خورد و ضمیمه اردوگاه کشوری شهیدباهنر تهران و مکمل این مجتمع فرهنگی اردویی است.

لازم به یاداوریست که اردوگاه شهید باهنر درجای بسیار باصفایی قرار دارد در واقع کوه پایه های شمالی تهران که در دامنه رشته کوه های البرز قرار دارند از گذشته های دور بعلّت زیباییهای طبیعی و مناظر دل انگیز شامل دره ها،آبشارها و درختان کهنسال موجود در این منطقه جاذبه های فراوانی داشته است از آغاز سلطنت دوره قاجاریه که تهران بعنوان پایتخت و مرکز حکومت انتخاب شد امیران و شاهزاده های قاجار به سوی دامنه های البرز آمده و با خریداری باغات و مزارع از مردم بومی این قسمتها و یا با زور به تصرف و اشغال این باغات پرداختند،منظریه آبادی کوچکی از فراشمیران بود که در بخش شمالی اراضی تهران قرار داشت؛احتمالاً به جهت اینکه منظریه از تهران و ساختمانهای آن از این آبادی دیده می شد و به صورت یک دورنمای زیبا و نقاشی شده ظاهر می شد منظریه(به معنای نظر و چشم انداز)گفته می شده است .

برمبنای اسناد موجود در سال1301(هـ..ق)کامران میرزا برادر ناصرالدین شاه،آبادی منظریه را از حسام السلطنه خریداری کرد و عمارت نیمه کاره آن را ساخت و تکمیل کرد که هنوز هم در اردوگاه منظریه حفظ می شود .

در دوران مشروطه،محمد علی شاه قاجار،منظریه را از کامران میرزا به مبلغ 25 هزار تومان خرید و آن را در شمار املاک سلطنتی قاجاریه قرار داد .

در دوران حکومت رضاخان 1300(هـ..ق)منظریه در سیاهه املاک وزارت مالیه(دارایی)قرار گرفت ولی پس از به سلطنت رسیدن رضاخان مجدداً در شمار املاک سلطنتی پهلوی قرار گرفت .

بر مبنای سندی که هم اکنون در مالکیت اردوگاه قرار دارد در سال 1313 اردوگاه منظریه مجدداً در اختیار وزارت دارایی قرار گرفت که برای کسب درآمد دولت به رئیس شورای ملّی وقت بنام طوسی نائب به اجاره واگذار شد .

مبلغ اجاره سالیانه در این سند 300 هزار ریال ذکر شده است.در این سند مالکیت منظریه وزارت مالیه(دارایی)دولت عالیه ایران ذکر شده است.در سال 1314 شمسی باغ منظریه توسط وزارت فرهنگ اجاره شد و در اختیار سازمان ملّی پیشاهنگی قرار گرفت برای امورتربیتی و اردوگاه های جوانان مورد بهره برداری قرار گرفت.از سال 1335 که اولین جمبوری پیشاهنگی کشور تشکیل شد.کلیه اراضی و ساختمانهای منظریه در اختیار سازمان پیشاهنگی قرار گرفت و در برنامه های عمرانی پنج ساله برای توسعه و عمران باغ منظریه اعتباراتی منظور شد و احداث بنای جدید و احداث اردوگاه کولکچال و سایر بناها و اماکن احداثی مربوطه به آنها در این دوره انجام شد .

اردوگاه منظریه در دوران انقلاب اسلامی در سال 1364 در مراسم با شکوهی که در حضور خانواده شهید باهنر برگزار شد به یاد خدمات ارزنده ایشان به نام اردوگاه شهید باهنر نامگذاری گردید.

 مجموعه فرهنگی ورزشی اردوگاه شهید باهنر  

 که با نام مجموعه فرهنگی ورزشی شهید علی چیت سازیان می باشد شامل امکانات ذیل می باشد :

1-سالن سینما :

ظرفیت:300 نفر

کاربرد:جهت برگزاری سمینار،همایش و پخش فیلم جهت اردوهای دانش آموزی

2- سالن کنفرانس گل مریم :

ظرفیت:40 نفر

امکانات:سیستم صوت کنفرانسی ، ویدئو پرژکتور

کاربرد:جلسات و کنفرانسها

3- سایت رایانه :

ظرفیت:10 عدد رایانه که بوسیله شبکه LAN به هم مرتبط می باشند و همچنین این سایت دارای امکان ارتباط اینترنتی ADSL با سرعت 2 مگابیت برثانیه می باشد.

4- سالن هاجر:

ابعاد :حدوداً 170 متر مربع

کاربرد : مناسب جهت برگزاری نمایشگاه ، جلسات کوچک وپذیرایی

5- محوطه سالن سینما و آلاچیق ها :

جهت پذیرایی از میهمانان برنامه های مختلف

6- سالن ورزشی پوریای ولی:

امکانات: کف پوش،دروازه فوتسال،میله تور والیبال و امکان بسکتبال،سه ردیف جایگاه تماشاگران

 7- زمین چمن فوتبال :

دارای دوباب زمین چمن،جایگاه تماشاگران و سرویس بهداشتی

 8- سالن ژیمناستیک :

در این سالن امکان برگزاری کلاسهای ژیمناستیک دانش آموزان می باشد

 9- سالن ورزشی شهید فهمیده :

این سالن مناسب جهت فوتسال ، والیبال و بسکتبال می باشد .

 10-مجموعه زمینهای تنیس :

این مجموعه شامل 12 باب زمین تنیس که 9 باب آن مختص برادران و 3 باب مختص خواهران می باشد بوسیله پیمانکار اداره می شود .

شماره تماس : 22284617

 11- استخر :

این استخر روباز و مجهز به رختکن که در ایام تابستان فعال می باشد .

12- مسجدالنور اردوگاه :

این مسجد در فضایی زیبا با گنجایش 1000 نفر جهت برگزاری نماز جماعت و همچنین جلسات مذهبی و شبی با قرآن اردوها و سمینارها استفاده می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی