متن کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
متن کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با 5 سال توقف و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1391 به مدت 4 سال بطور آزمایشی لازم الاجرا گردیده است.
در توضیح این قانون مندرج در روزنامه رسمی که توسط دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد،آمده است:
در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم(۱۲۳)قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ ۳/۴/۱۳۸۶ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم(۸۵)قانون اساسی که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت چهار سال در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۵/۶/۱۳۸۵،مطابق اصل یکصد و دوازدهم (۱۱۲)قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام ارسال گردیده بود با تأیید آن مجمع در تاریخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ و قید ابقاء قوت قوانینی که از سال ۱۳۸۶ تا ۲/۱۰/۱۳۹۱ به نفع ایثارگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است،برای اجرای آزمایشی به مدت چهارسال از تاریخ تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام،به پیوست ابلاغ میگردد
.
فصل اول:کلیات
ماده۱ـ تعاریف
الف)ایثارگر در این قانون به کسی اطلاق میگردد که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور،مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودالاثر،جانباز،اسیر،آزاده و رزمنده شناخته شود.
تبصره)احراز مصادیق ایثارگری و تشخیص ازکارافتادگی مشمولان این قانون در چهارچوب قوانین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران براساس آییننامهای خواهد بود که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری بنیاد و ستادکل نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
ب)شهید و مفقودالاثر:به کسی اطلاق میشود که جان خود را در راه تکوین،شکوفایی،دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران،استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار نثار نموده و یا در این رابطه مفقودالاثر شناخته شود.
ج)جانباز:به کسی اطلاق میشود که سلامتی خود را در راه تکوین،شکوفایی،دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور،مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار از دست داده و به اختلالات و نقصهای جسمی یا روانی دچار شود.
د)اسیر:به کسی اطلاق میشود که در راه تکوین،شکوفایی،دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور،مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار در داخل و یا خارج از کشور گرفتار آمده و هویت و وضعیت وی مورد تأیید مراجع صلاحیتدار قرار گیرد.
هـ)آزاده:به کسی اطلاق میشود که در راه تکوین،شکوفایی،دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور،مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار در داخل و یا خارج از کشور اسیر شده و سپس آزاد شود.همچنین کلیه افرادی که از تاریخ ۲۸/۵/۱۳۴۲ تا ۱۶/۱۱/۱۳۵۷ با الهام از مبارزات و مجاهدات امام خمینی (ره)بدلایل امنیتی،مذهبی یا اتفاقات سیاسی دیگر حداقل به مدت سه ماه در بازداشت یا حبس قطعی بودهاند.
تبصره:استمرار شرایط این بند در طول دوران اسارت و یا زندان باید به تأیید مراجع صلاحیتدار برسد.
و)رزمنده:به کسی اطلاق میشود که در راه تکوین،دفاع و حفظ ارزشها و کیان جمهوری اسلامی ایران،استقلال و تمامیت ارضی کشور،مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار با تأیید مراجع ذیصلاح بطور فعال حضور یافته باشد.
تبصره:رزمندگان موضوع این بند در استفاده از تسهیلات این قانون که شامل ایثارگران میباشد،مستثنی بوده و دولت موظف است اقدامات قانونی لازم را در جهت رسیدگی به امور آنان به عمل آورد.
ز)خانواده شاهد:خانوادههای معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانوادهشان(پدر،مادر،همسر،فرزند)شهید؛مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.
ح)خانواده ایثارگران:خانوادههای جانبازان و آزادگان که شامل همسر،فرزند و والدین آنها میشود.
ط)در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون،خدمات و امتیازات مربوط،به خانواده تحت تکفل آنان تعلق میگیرد.
ی)بنیاد شهید و امور ایثارگران در این قانون به اختصار«بنیاد»نامیده میشود.
ماده۲:دستگاههای مشمول این قانون عبارتند از:
الف)کلیه وزارتخانهها،سازمانها و دستگاههای اجرائی،مؤسسات و شرکتهای دولتی و ملی شده تحت پوشش و یا مدیریت دولتی اعم از اینکه دارای قوانین و مقررات خاص باشند و یا نباشند،قوه قضائیه اعم از کادر قضائی و اداری و سازمانها و مؤسسات وابسته و تابعه آنها،کانون وکلای دادگستری،کانونهای کارشناسان رسمی دادگستری،قوه مقننه،نهاد ریاست جمهوری،سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران(سازمانهای وابسته و تابعه)،نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران(نظامی و انتظامی)نهادها؛مؤسسات عمومی غیردولتی؛نهادهای انقلاب اسلامی ؛شرکتهای تحت پوشش وابسته یا تابعه آنها؛کلیه سازمانها و شرکتهایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند و یا قسمتی از بودجه آنها توسط دولت تأمین میگردد،بانکها،مؤسسات بیمهای،جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران،شهرداریها و شرکتهای تحت پوشش آنان و نیز مؤسسات و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است از قبیل سازمان تأمین اجتماعی،شرکت ملی نفت ایران،شرکت ملی گاز ایران،شرکت ملی صنایع پتروشیمی ،سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،سازمان صنایع ملی ایران،شرکتهای هواپیمایی،سازمان انرژی اتمی،اعضای هیأت علمی و کادر اداری دانشگاهها؛مؤسسات آموزش عالـی کشـور، مجمـع تشخیص مصلحت نظام،شورای نگهبان و دانشگاه آزاد اسلامی.
ب)سایر دستگاهها و سازمانها و شرکتها و مراکز تولیدی و توزیعی و خدماتـی که تحت پوشش قانون کار یا مقـررات تأمین اجتماعی و قـوانین خاص هستند.
فصل دوم:مسکن
ماده۳)خدمات مسکن با استفاده از روشهای ذیل ارائه میگردد:
الف)تأمین و واگذاری زمین یا مسکن
ب)واگذاری منازل اجاره به شرط تملیک
ج)ارائه تسهیلات بانکی بلندمدت با کارمزد حداکثر چهاردرصد(۴%)با بازپرداخت بیست ساله
د)ودیعه مسکن استیجاری
هـ)کمک بلاعوض
و)پرداخت هزینه تعمیر منزل و تبدیل به احسن نمودن مسکن نامناسب
ز)معافیت از هزینههای آمادهسازی زمین،خدمات و تسهیلات مهندسی و شهری که حسب مورد به ایثارگران واجد شرایط تعلق میگیرد.
تبصره : مشمولان دریافت خدمات مسکن عبارتند از:
۱)همسران،فرزندان و والدین شهدا،اسرا و مفقودالاثرها،جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر و آزادگانی که فاقد مسکن بوده یا دارای مسکن نامناسب میباشند.
۲)تا پایان قانون برنامه پنجساله پنجـم توسعـه جمهوری اسلامی ایران فرزندان جانبازان هفتاد درصد(۷۰%)و بالاتر فاقد مسکن در صورتیکه قبلاً از زمین یا مسکن دولتی استفاده نکردهاند. ۱
تبصره۲)جانبازان و آزادگان متوفای مشمول این فصل که قبل از فوت از خدمات مربوط به مسکن برخوردار نشدهاند،خدمات مرتبط به مسکن به همسران آنان که مسئولیت حضانت فرزندان جانباز و آزاده را عهدهدار میباشند و یا به قیم قانونی به نام فرزندان آنان اعطاء میگردد.ضمناً جانبازان و آزادگان متأهل متوفی که دارای فرزند نباشند واگذاری خدمات مسکن مورد نظر به همسر آنان ارائه میگردد.
ماده۳ مکرر)دولت موظف است در اجرای بند(ل)ماده(۴۴)قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۱ به تعداد یکصد هزار نفر از جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر،آزادگان و فرزندان شهدا،فرزندان جانبازان بالای هفتاد درصد(۷۰%)، همسران و والدین شهدا تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعطاء نماید.
مبلغ تسهیلات مزبور به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای بیش از یک میلیون نفر چهارصد و پنجاه میلیون(۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال،مراکز استانها سیصدوپنجاه میلیون(۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال،سایر شهرها دویست و پنجاه میلیون(۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال؛برای روستاها یکصد و پنجاه میلیون(۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال با نرخ چهار درصد(۴%)و بازپرداخت بیست ساله بدون رعایت الگوی مصرف و نوساز بودن مسکن تعیین میگردد.
دولت مؤظف است نسبت به تضمین،پیشبینی و پرداخت مابهالتفاوت سودبانکی تا سقف نرخ مصوب نظام بانکی بانکهای عامل اقدام نماید.
بانکهای عامل موظفند نسبت به ارزیابی ملک،محاسبه و اخذ تضمینهای بازپرداخت لازم به میزان اصل تسهیلات و سود سهم ایثارگر (چهاردرصد)اقدام نمایند.
تبصره:دولت مکلف است به جانبازان و آزادگان و خانواده شهدای دارای مسکن ناتمام و نامناسب که قبلاً از وامهای کمتر از سقف وام مصوب در سال ۱۳۹۰ استفاده کردهاند،مابهالتفاوت آن را با همان وثیقه قبل یا وثیقه جدید پرداخت نماید.۲
ماده۴)میزان تسهیلات بانکی این فصل برای هریک از مشمولان به ازای هر واحد مسکونی،یکصد و بیست میلیون (۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال در شهرهای با بیش از یک میلیون نفر جمعیت و در سایر شهرها و روستاها یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال میباشد افزایش سطح تسهیلات موضوع این ماده در سالهای آتی،براساس نرخ تورم به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
تبصره۱:مشمولان این قانون که عضو تعاونیهای مسکن بوده و نیز مالکان املاک مسکونی فاقد سند مالکیت رسمی اعم از شهری و روستایی میتوانند با ارائه ضمانت لازم(سفته و تعهدنامه کتبی بنیاد استان مربوط)از تسهیلات بانکی استفاده نمایند.این ضمانت نافی مسئولیت بانک در پیگیری اقدامات قانونی برای وصول مطالبات معوق نخواهد بود.
تبصره۲:رعایت آییننامه مقاومسازی در ساخت واحدهای مشمول این تسهیلات که به تأیید شهرداری یا بنیاد مسکن رسیده باشد ضروری است.
تبصره۳:محاسبه سود و کارمزد متعلق به تسهیلات بانکی مسکن در چهارچوب ضوابط مورد عمل بانکها در بخش مسکن صورت خواهد گرفت و سود و کارمزد قابل دریافت از ایثارگران مشمول، چهاردرصد(۴%)بوده و پرداخت مابهالتفاوت آن نسبت به سود مورد انتظار بانکها در بخش مذکور در قوانین بودجه سنواتی کل کشور پیشبینی خواهد شد تا از آن طریق به بانکها پرداخت شود.
تبصره۴:ایثارگرانی که از تسهیلات و وام خرید مسکن در سقف بالاتر از میزان اشاره شده در این ماده استفاده مینمایند سود تسهیلات و کارمزد وام دریافتی تا سقف پیشبینی شده در این ماده براساس چهاردرصد(۴%)و مازاد بر آن برابر ضوابط نظام بانکی محاسبه خواهد شد.دریافت این تسهیلات و وام بدون شرایط سپردهگذاری میباشد.
ماده۵)به منظور پیشگیری از تخریب و بلااستفاده شدن و مساعدت در تعمیر و نگهداری منازل مسکونی مشمولان این فصل که در عسر و حرج قرار دارند و از مساعدتهای مربوط به مسکن نیز بهرهمند نشدهاند،بنیاد برحسب ضوابط و مقررات مصوب هیأت امناء میتواند بخشی از هزینههای تعمیرات منازل را به صورت بلاعوض پرداخت نماید.
۱ـبه موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ مقرر میدارد:«قوانینی که از سال ۱۳۸۶تا ۲/۱۰/۱۳۹۱ به نفع ایثارگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است،به قوت خود باقی و در ابلاغ این مصوبه لحاظ خواهد شد».عبارت«فرزندان جانبازان هفتاد درصد(۷۰%)و بالاتر فاقد مسکن در صورتیکه قبلاً از زمین یا مسکن دولتی استفاده نکردهاند،مندرج در بند«ل»ماده(۴۴) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۸۹ چون به نفع ایثارگران است بعنوان بند(ب)تبصره فوق اضافه گردید،نهایتاً چون احکام مندرج در ماده(۳)فوق جامعتر از احکام مندرج در بند«ل»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۸۹ است،لذا بند«ل»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه برای مجریان قابل استناد نیست.
۲)به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ بند(۶۹)قانون بودجه سال ۱۳۹۱ و تبصره آن مصوب ۳۰/۲/۱۳۹۱ که متضمن عبارت«دولت موظف است در اجرای بند(ل) ...»تا عبارت«...یا وثیقه جدید پرداخت نماید»و به نفع ایثارگران است،بعنوان ماده(۳ مکرر)الحاق گردید.
ماده۶)مشمولان این قانون برای احداث یک واحد مسکونی با زیربنای مفید تا یکصد و بیست مترمربع و بیست متر مربع تجاری در شهر محل سکونت خود از پرداخت هزینههای عوارض صدور پروانههای ساختمانی،عوارض شهرداری و نوسازی برای یکبار با معرفی بنیاد معاف میباشند.مفاد این ماده در احداث مجتمعهای مسکونی نیز اعمال و مازاد برتراکم شامل ایثارگران نخواهد بود.
تبصره:مشمولان این قانون از پرداخت هرگونه هزینه انشعاب آب و فاضلاب،برق و گاز و پنجاه درصد(۵۰%)هزینه خدمات انشعاب آنها برای یکبار معاف میباشند.
ماده۷)وزارت راه و شهرسازی موظف است برای جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر،آزادگان،همسران شهید و یا قیم قانونی فرزندان شهید(به نام فرزندان)نسبت به تأمین زمین برمبنای قیمت منطقهای سال ۱۳۶۹ و اولین سال قیمت منطقهای برای زمینهایی که قیمت منطقهای سال ۱۳۶۹ را ندارند با هماهنگی بنیاد اقدام نماید.در صورتی که واگذاری زمین به واجدین شرایط این ماده ممکن نباشد دولت مکلف است به ازای آن جهت هر یک از مشمولان مبلغ پنجاه میلیون(۵۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال برای سال اول و متناسب با نرخ تورم جهت سالهای بعد،اعتبار لازم را اختصاص دهد.
ماده۸)وزارت راه و شهرسازی موظف است سالانه حداکثر سی درصد(۳۰%)از منازل اجاره به شرط تملیک خود را با درنظر داشتن تعداد واجدین شرایط و متناسب با نیاز بنیاد به این امر اختصاص دهد.مابهالتفاوت سهم زمین در آپارتمانهای اجاره به شرط تملیک به مشمولان واجد شرایط پرداخت میشود.
ماده۹)مشمولان این فصل از پرداخت هزینه آمادهسازی کلاً معاف و پرداخت این هزینهها بعهده وزارت راه و شهرسازی است این معافیتها در هنگام انعقاد قرارداد محاسبه و قید میگردد.
ماده۱۰)بنیاد موظف است با اعتبارات مصوب در بودجه سالانه نسبت به مناسبسازی اماکن مسکونی و ساماندهی محیط زیست شخصی جانبازان ویژه اقدام نماید.
ماده۱۱)وزارتخانههای نیرو،نفت،راه و شهرسازی و کشور موظفند کلیه هزینههای خدمات مربوط به آبرسانی،برق رسانی، گازرسانی ؛جاده مواصلاتی؛ساخت؛ساماندهی و نگهداری گلزارهای شهدا و یادمانها را با هماهنگی بنیاد تأمین نمایند.
هزینه آب،برق و گاز مصرفی گلزارهای شهدا در مکانهایی که تحت پوشش شهرداریها،اوقاف و سازمان میراث فرهنگی نیستند رایگان میباشد.
آییننامه اجرائی این ماده توسط وزارت کشور با هماهنگی بنیاد؛ ستادکل نیروهای مسلح و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و وزارتخانههای مزبور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
فصل سوم:بهداشت و درمان
ماده۱۲)حدود خدمات بیمه بهداشتی،درمانی(همگانی،مکمل،خاص) قابل ارائه به خانواده شاهد،جانبازان،آزادگان و افراد تحت تکفل ایشان طبق مفاد قانون بیمه همگانی درمانی کشور و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و اصلاحات قوانین یاد شده میباشد.آییننامه اجرائی ذیربط با پیشنهاد مشترک بنیاد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده۱۳:الف)تأمین صددرصد(۱۰۰%)هزینه بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت،بیمه همگانی،بیمه مکمل و بیمه خاص(خدماتی که مشمول قوانین بیمه همگانی و تکمیلی نمیگردند)خانواده شاهد،جانبازان،آزادگان و افراد تحت تکفل آنان برعهـده دولت بوده و اعتبـارات آن هرساله در قوانین بودجه سنواتی منظور میگردد.
تبصره۱:کلیه دستگاههای اجرائی موظفند از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تأمین و پرداخت کسورات بیمه درمانی همگانی و مکمل سهم کارکنان ایثارگر شاغل در دستگاه مربوط و خانواده شاهد،جانبازان،آزادگان و افراد تحت تکفل آنان اقدام نمایند.
تبصره۲:شرکتهای دولتی،نهادها،بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است،موظفند از محل هزینه عملیات جاری خود نسبت به پرداخت کسورات بیمه درمانی همگانی و مکمل سهم ایثارگران شاغل در مؤسسات مربوط و افراد تحت تکفل آنان اقدام نمایند.
تبصره۳:دولت مکلف است به منظور پرداخت کسورات بیمه درمان همگانی و تکمیلی سهم ایثارگران شاغل در بخش غیردولتی مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی اعتبار لازم را هرساله در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشبینی نموده و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد.
تبصره۴:دولت مؤظف است ضمن لوایح بودجه سنواتی ساز و کارهای لازم و برای بهرهمندی هماهنگ مشمولان این ماده از خدمات درمانی فراهم نماید.
ب)تا پایان قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران صددرصد(۱۰۰%)هزینههای درمانی ایثارگران شاغل؛ بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان بعهده دستگاه اجرائی و صددرصد (۱۰۰%)هزینههای درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان بعهده بنیاد شهید و امورایثارگران است.۱
ماده۱۴)بنیاد مؤظف است امکانات بهداشتی،درمانی،تشخیصی، توانبخشی،آموزشی،پیشگیری،دارو و تجهیزات مورد نیاز برای گروههای ویژه جانبازان شیمیائی،اعصاب و روان،نخاعی و اندامهای مصنوعی داخلی و خارجی جانبازان تهیه و تأمین نماید.بدین منظور بنیاد میتواند ضمن استفاده از ظرفیت بخشهای دولتی و غیردولتی حسب ضرورت با تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و تصویب هیأت وزیران نسبت به توسعه یا تأسیس مراکز ویژه مورد نیاز ایثارگران واجد شرایط اقدام نماید.
تبصره۱:سازمان بهزیستی کشور موظف است با اولویت نسبت به پذیرش فرزندان معلول،ایثارگران در مراکز دولتی و غیردولتی اقدام نموده و خدمات مربوطه را به آنها ارائه نماید.اعتبار مربوط به این خدمات از محل اعتبارات مصوب سازمان مذکور تأمین و پرداخت میگردد.
تبصره۲:بنیاد مؤظف است داروهای خاص،تجهیزات پزشکی؛ توانبخشی و آمبولانس موردنیاز ایثارگران را از محل اعتبارات مصوب خود تأمین و وارد نماید.
ماده۱۵)بنیاد مؤظف است با همکاری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به منظور تأمین و ارتقای سطح بهداشت و درمان و پایش و کنترل وضعیت جسمی و روانی خانواده شاهد،جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان نسبت به ایجاد بانک جامع اطلاعات پزشکی و پیراپزشکی و تشکیل پرونده سلامت برای آنان اقدام نماید.
ماده۱۶)وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی مؤظف است با هماهنگی بنیاد نسبت به واکسیناسیون خاص در مورد افراد مشمول ماده(۱۵)به صورت رایگان اقدام نماید.
ماده۱۷)بنیاد موظف است نسبت به اعزام به خارج جانبازانی که امکان درمان آنان در داخل کشور وجود ندارد،حسب تشخیص و نظر کمیسیون پزشکی و تأیید شورایعالی پزشکی بنیاد و با استفاده از بودجه ارزی و ریالی که در اعتبارات سنواتی بنیاد پیشبینی میگردد،اقدام نماید.
ماده۱۸)بنیاد موظف است به منظور تعیین،تدوین و یا اصلاح معیارهای تشخیص درصد از کارافتادگی بعنوان مبنای ارائه خدمات به جانبازان و آزادگان یا در نظر گرفتن وضعیت سلامتی،شرایط اجتماعی،اقتصادی و اشتغال این گروه و با استفاده از استانداردهای بینالمللی بعنوان معیارهای جدید در ارائه خدمات (امتیازبندی تلفیقی)تعیین؛اصلاح و بروز کردن درصد از کارافتادگی جانبازان نسبت به تشکیل کمیسیون پزشکی در مواردی که مطابق ضوابط،نیاز به رأی کمیسیون باشد،اقدام نماید.
ماده۱۹)بنیاد موظف است حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون به منظور حفظ اسناد و مدارک پزشکی و سابقه مجروحیت موجود در بیمارستانها و کلیه مراکز پزشکی،درمانی؛ستادهای تخلیه مجروحان و جلوگیری از امحاء،مفقود یا معدوم شدن اسناد با استفاده از خدمات ماشینی و امکانات رایانهای نسبت به تشکیل و تمرکز بانک اطلاعات و آمار مجروحان دوران دفاع مقدس اقدام نماید.
ماده۲۰)بنیاد موظف است با هماهنگی وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،تعاون،کار و رفاه اجتماعی ،آموزش و پرورش ،ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی کشور به منظور ارائه خدمات مشاورهای و مددکاری، پیشگیری و درمان جهت ارتقای سطح سلامت و تأمین بهداشت روانی ایثارگران و خانواده ایشان «مراکز مشاورهای و مددکاری ایثارگران»را تأسیس نماید.
تبصره:آییننامه اجرائی این فصل ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون توسط بنیاد و با همکاری وزارتخانههای تعاون،کار و رفاه اجتماعی،بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ستادکل نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
فصل چهارم:تسهیلات اداری و استخدامی
ماده۲۱ـ کلیه دستگاههای موضوع ماده(۲)این قانون مکلفند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%)از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ مینماید به خانوادههای شاهد،جانبازان و آزادگان،همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%)و بالاتر،فرزندان و همسران آزادگان یکسال و بالای یکسال اسارت،اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد(۵%)سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبههها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%)و آزادگان کمتر از یکسال اسارت اختصاص دهند.
۱)به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ ۲/۱۰/۱۳۹۱عبارت«صد درصد(۱۰۰%)هزینههای درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان بعهده دستگاه اجرائی و صد درصد(۱۰۰%)هزینههای درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان بعهده بنیادشهید و امورایثارگران است»مندرج در بند«ب»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاحی۷/۶/۱۳۹۰چون به نفع ایثارگران است بعنوان بند(ب) ماده(۱۳)به انتهای ماده فوق اضافه گردید.نهایتاً چون احکام مندرج در ماده(۱۳)فوق جامعتر از احکام مندرج در بند «ب»ماده(۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۸۹ است،لذا بند«ب»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجساله پنجم برای مجریان قابل استناد نیست.
تبصره۱:آن دسته از فرزندان شاهد،جانبازان از کارافتاده کلی،آزادگان از کارافتاده کلی و فرزندان آنان که علاوه برسهمیه استخدامی این ماده با کسب حدنصاب قبولی و امتیازات لازم در آزمونهای استخدامی پذیرفته شوند میتوانند همانند سایر فرزندان شاهد،جانبازان و آزادگان از شرط معافیت حداقل معدل و حداکثر سن بهرهمند گردند.
تبصره۲)کلیه دستگاههای مشمول این قانون مؤظفند پس از بازنشستگی یکی از ایثارگران از محل سهمیه استخدامی خود با رعایت شرایط عمومی استخدام یکی از فرزندان شهید،جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر ،آزاده،اسیر و مفقودالاثر را در آن دستگاه استخدام نمایند.
تبصره۳)کسب حداقل هشتاد درصد(۸۰%)حدنصاب آزمون علمی آخرین نفر پذیرفته شده برای مشمولان متقاضی استخدام در ادارات آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری الزامی است.
ماده۲۲)بنیاد حسـب مورد به همسـر و والدین شاهد،جانبازان و آزادگان،که بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد دارای عائله تحت تکفل قانون محجور و معلول (ذهنی،جسمی،حرکتی)باشند،علاوه بر پرداختیهای موضوع این قانون،در صورتیکه نسبت به نگهداری فرد یا افراد یاد شده در میان خانواده اقدام نمایند،حداقل به میزان یارانه موضوع قانون جامع حمایت از حقوق معلولان پرداخت مینماید.
ماده۲۳)بنیاد مکلف است به کلیه والدین شاهد به میزان معادل یک و نیم برابر حداقل حقوق کارکنان دولت مستمری پرداخت نماید.
ماده۲۴)همسران شاهد،همسران جانبازان پنجاه درصد(۵۰%)و بالاتر،شیمیایی و اعصاب و روان(متوفی یا در قیدحیات)و همسران آزادگان با سابقه اسارت پنج سال و بالاتر که قبل از اسارت با آنان ازدواج نمودهاند،در صورت شاغل بودن میتوانند با پنج سال سنوات ارفاقی از امتیاز بازنشستگی پیش از موعد با دریافت حقوق و مزایای کامل بهرهمند گردند.
تبصره۱:همسران شاغل جانبازان زیر پنجاه درصد(۵۰%)و آزادگان با سنوات اسارت کمتر از پنج سال براساس آییننامهای که به پیشنهاد بنیاد به تصویب هیأت وزیران میرسد از یک تا پنج سال سنوات ارفاقی بازنشستگی بهرهمند میگردند.
تبصره۲:کلیه همسران شاهد شاغل،همانند همسران جانبازان از کاهش ساعت کاری برخوردار میگردند.
تبصره۳:رعایت شرط سنی مقرر در قوانین و مقررات بازنشستگی زودتر از موعد جانبازان الزامی نمیباشد.
ماده۲۵)به همسران شاهد سرپرست خانواده و جانبازان پنجاه درصد(۵۰%)و بالاتر؛آزادگان متوفی که فرزند یا فرزندانی را از آنان تحت تکفل قانونی داشته باشند معادل حداقل حقوق کارکنان دولت،حق سرپرستی پرداخت خواهد شد.افراد حضانت کننده از این فرزندان محروم از مادر نیز مشمول این ماده میباشند.
ماده۲۶)دولت مؤظف است به منظور حمایت از سلامت جانبازان پنجاه درصد(۵۰%)و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت میشود.نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری برمبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار موردنیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.
ماده۲۷)مدت خدمت داوطلبانه جانبازان،رزمندگان، آزادگان و شهدا در جبهه قبل از استخدام و اشتغال در صورت تمایل جزء سنوات قابل قبول از لحاظ بیمه و بازنشستگی به مأخذ مشاغل سخت و زیانآور(یک به یک و نیم)محسوب میگردد.
دولت مکلف است مابهالتفاوت کسور بیمه و بازنشستگی سهم کارمند و یا کارگر و کارفرما را برای مدت مذکور به مأخذ آخرین وضعیت استخدامی(حقوق و مزایای مشمول کسور بیمه و بازنشستگی)محاسبه و یکجا به صندوقهای مربوط واریز نماید.
ماده۲۸)کلیه دستگاههای مشمول این قانون مکلفند نسبت به اعطای امتیازات دیپلم به شهدا و مفقودان زیردیپلم و احتساب مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر به کلیه شهدا و مفقودان دارای مدرک دیپلم و بالاتر همانند جانبازان و آزادگان اقدام و حقوق و مزایای آنان را مطابقت دهند.
۱)به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ عبارتهای دو جایگزینی نیروهای خروجی خود»؛«شهدا و»؛«فرزندان و همسران»؛«یکسال و بالای یکسال اسارت»و«و پنج درصد(۵%) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان باسابقه حداقل ششماه حضور داوطلبانه در جبههها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%)و آزادگان کمتر از یکسال اسارت اختصاص دهنده مندرج در بند«و»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاحی ۱۸/۱۱/۱۳۹۰ و ۱۴/۸/۱۳۹۱ چون به نفع ایثارگران است،دو ماده فوق قبل از تبصرهها لحاظ گردید نهایتاً چون احکام مندرج در ماده(۲۱)فوق جامعتر از احکام مندرج در بند«و»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاحی ۱۸/۱۱/۱۳۹۰ و ۱۴/۸/۱۳۹۱ است،لذا بند«و»ماده(۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم برای مجربان قابل استناد نیست ولی تبصرههای آن به قوت خود باقی است.
فصل پنجم:اشتغال و کارآفرینی
ماده۲۹)خانواده شاهد،جانبازان،همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر،آزادگان؛ همسر و فرزندان آنان مشروط برآنکه فاقد شغل و درآمد بوده و واجد شرایط شغل موردنظر باشند میتوانند از خدمات این فصل برخوردار شوند.
تبصره)رزمندگان خواهر و برادر شاهد در اولویتبعدی برای استفاده از خدمات موضوع این فصل میباشند.
ماده۳۰)وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سایر واحدهای ذیربط اعم از دولتی و غیردولتی مؤظفند ضمن هماهنگی با بنیاد در راستای جذب نیروی انسانی مورد نیاز کارگاههای تابع قانون کار،مشمولان موضوع ماده(۲۹)این قانون را در اولویت قرار دهند.
ماده۳۱)به منظور تشویق کارفرمایان کارگاهها به جذب مشمولان موضوع ماده(۲۹)این قانون،دولت مؤظف است کارفرمایانی را که با هماهنگی بنیاد پس از اخذ تعهدات لازم و انعقاد قراردادی که مبین تعهدات طرفین باشد اقدام به جذب نیرو در راستای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود مینمایند،مشمول تخفیفات و تسهیلاتی به شرح ذیل قرار دهد:
الف)حق بیمه سهم کارفرما برای جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد به میزان صددرصد(۱۰۰%)و سایر مشمولان موضوع ماده(۲۹)این قانون به میزان پنجاه درصد(۵۰%)حداقل به مدت پنج سال توسط بنیاد پرداخت میگردد.
ب)کاهش مالیات کافرمایان اینگونه کارگاهها از طریق احتساب یکصد و پنجاه درصد(۱۵۰%)حقوق پرداختی به ایثارگران جدیدالاستخدام بعنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی به مدت پنج سال.
ج)کارفرمایانی که اقدام به جذب و استخدام افراد موضوع ماده(۲۹)این قانون حداقل به مدت پنج سال مینمایند تا مدت هجده ماه از هفتاد و پنج درصد(۷۵%) یارانه حداقل حقوق و دستمزد،موضوع ماده(۴۲) قانون کار برحسب نوع شغلی که در اختیار آنان قرار خواهد گرفت بهرهمند میشوند.
ماده۳۲)بنیاد مؤظف است نسبت به ایجاد صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران اقدام نموده و اساسنامه آن را تدوین و به تصویب هیأت وزیران برساند.منابع مالی این صندوق به شرح زیر تأمین میگردد:
الف)بودجه عمومی دولت
ب)وجوه برگشتی از محل اقساط وامهای اشتغال پرداختی به ایثارگران(وجوه اداره شده)
ج)سایر منابع بنیاد(منابع داخلی بنیاد)
ماده۳۳)در صورتیکه در راستای دستیابی فرزندان شاهد،جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر و آزادگان بیکار به مشاغل مناسب،نیاز به فراگیری دورههای آموزشی و مهارتی باشد،به منظور تأمین حداقل معاش آنان در طول دوره آموزش(حداکثر تا هجده ماه)کمک هزینه زندگی معدل هفتاد و پنج درصد(۷۵%)حداقل حقوق کارکنان دولت و برای یکبار توسط بنیاد پرداخت خواهد شد.
ماده۳۴)برای بهرهمندی افراد واجد شرایط این فصل،ضمن هماهنگی دستگاهها و مراکز ارائهدهنده امکانات فوق با بنیاد مشروط بر آنکه قبلاً از تسهیلات این فصل استفاده نکرده باشند تا سی درصد(۳۰%) از امکانات مربوط به موارد ذیل به این امر اختصاص مییابد:
الف)واگذاری غرفه میادین و بازارچههای خود اشتغالی و دکه از طریق شوراهای اسلامی و با هماهنگی شهرداریها.
ب)سهمیه پذیرش دورههای کوتاهمدت و بلندمدت آموزشهای مهارتی،تخصصی سازمان آموزش فنی و حرفهای به همراه تسهیلات رفاهی بویژه خوابگاه.
ج)اجرای دورههای کارورزی خاص فارغالتحصیلان توسط دستگاههای اجرائی ذیربط.
د)اعزام نیروی کار به خارج از کشور،توسط دستگاههای مشمول این قانون.
ماده۳۵)دولت مکلف است ساز و کارهای مناسب را برای ایجاد مشاغل پایدار برای مشمولان این فصل از محل تسهیلات تکلیفی،اعتبارات وجوه اداره شده، خوداشتغالی،برنامه کمکهای فنی و اعتباری(ملی و استانی)در لوایح بودجه سالانه پیشبینی و اجراء نماید.
ماده۳۶)به منظور ساماندهی موضوع اشتغال مشمولان این قانون در سیاستگذاریهای کلان،رئیس بنیاد در شورایعالی اشتغال عضویت خواهد داشت.
فصل ششم:معیشت و رفاه
ماده۳۷)کسورات بازنشستگی سهم اسرا،آزادگان؛جانبازان شاغل و حالت اشتغال در دستگاههای موضوع ماده(۲)این قانون به شرح تبصرههای زیر حسب مورد تأمین و پرداخت میگردد.
تبصره۱:کلیه دستگاههای اجرائی موظفند از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تأمین و پرداخت کسورات بازنشستگی سهم اسرا،آزادگان و جانبازان در دستگاه مربوط اقدام نمایند.
تبصره۲:شرکتهای دولتی،بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت،نهادهای عمومی غیردولتی که از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند و شرکتهایی که شمول قانون برآنها مستلزم ذکر نام است،مؤظفند از محل هزینه عملیات جاری خود نسبت به پرداخت کسورات بازنشستگی سهم اسرا،آزادگان و جانبازان شاغل و حالت اشتغال در مؤسسات مربوط اقدام نمایند.
تبصره۳:دولت مکلف است به منظور پرداخت کسورات بازنشستگی سهم اسرا،آزادگان و جانبازان شاغل در بخش غیردولتی مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی اعتبار لازم را هرساله در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشبینی نموده و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد.
ماده۳۸)حقوق و مزایای پرسنل وظیفه و نیروهای داوطلب غیرشاغل در دستگاههای موضوع ماده(۲)این قانون که به صورت بسیج مردمی از سوی مراجع ذیصلاح نظیر نیروی مقاومت بسیج،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،ارتش،کمیته امداد امام خمینی(ره)،جهادسازندگی،سازمان تبلیغات اسلامی،حوزههای علمیه و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به جبهه اعزام و بدلیل حضور در جبهه و یا بر اثر ترور شهید،مفقودالاثر،جانباز از کارافتاده کلی و آزاده از کارافتاده کلی گردیدهاند.طبق مقررات،همطراز کادر نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد پرداخت خواهد شد.
تبصره:حقوق وظیفه جانبازان غیرحالت اشتغال مشمول قوانین نیروهای مسلح براساس مقررات مربوط در نیروهای مسلح محاسبه و توسط نیروی مربوط پرداخت میگردد.
ماده۳۹)حقوق و مزایای حالت اشتغال مستخدمان شهید،مفقودالاثر،اسرا،آزادگان و جانبازان از کارفتاده کلی دستگاهها،اعم از کشوری و لشگری براساس قوانین و مقررات استخدامی نیروهای مسلح محاسبه میگردد.
تبصره۱)حقوق و مزایای اسرا،آزادگان و جانبازان از کارافتاده کلی توسط دستگاه مربوط و حقوق و مزایای شهدا و مفقودالاثرها توسط بنیاد پرداخت میگردد.
تبصره۲)حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی موضوع مواد(۳۸) و (۳۹)این قانون در صورت اشتغال در دستگاههای موضوع بند(الف)ماده(۲) این قانون قطع میگردد.
ماده۴۰)حقوق بازنشستگی شهدا،جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال،معادل آخرین حقوق و مزایای دریافتی تعیین و هرساله متناسب با افزایش ضریب حقوق شاغلان اضافه و به شکل تبصرههای زیر عمل میشود.
تبصره۱:حقوق بازنشستگی مشمولان قانون حالت اشتغال،اعم از اینکه در اجرای قانون مذکور و یا سایر قوانین و مقررات مربوط بازنشسته شده باشند مشابه کارکنان همطراز(بازنشسته در سال تصویب این قانون)تطبیق و اعمال میگردد.
تبصره۲:حقوق بازنشستگی و وظیفه شهدا،جانبازان و آزادگان غیرمستخدم دولت توسط بنیاد و حقوق بازنشستگی و وظیفه جانبازان و آزادگان مستخدم دولت توسط صندوق بازنشستگی دستگاه ذیربط پرداخت میگردد.
تبصره۳:مشمولان قانون حالت اشتغال هنگام نیل به بازنشستگی از کلیه امتیازات منظور شده برای شاغلان همطراز(مانند پاداش پایان خدمت و غیره)برخوردار میگردند.دستگاه مجری حکم حقوق بازنشستگی مکلف به تأمین و پرداخت حقوق و امتیازات مذکور خواهد بود.
ماده۴۱)جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر،آزادگان و خانوادههای شاهد و خانواده جانبازان هفتاد درصد(۷۰%)در صورت مسافرت داخلی از طریق هریک از شرکتهای دولتی یا خصوصی هواپیمایی،راهآهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری و یا معرفینامه بنیاد از پرداخت پنجاه درصد(۵۰%)هزینه بلیط مسافرت معاف میباشند.
تبصره۱:کلیه مشمولان این ماده از پرداخت هزینه بلیط اتوبوس و مترو(داخل شهری)معاف میباشند.
تبصره۲)مشمولان این ماده در پروازهای خارجی با معرفینامه بنیاد برای یکبار در سال از پنجاه درصد(۵۰%)تخفیف مستقیم بهای روزفروش بهرهمند میباشند.
تبصره۳:تخفیف موضوع این ماده در بخشهای دولتی و خصوصی توسط بنیاد تأمین و پرداخت میشود.
ماده۴۲)معافیت ایثارگران و فرزندان ذکور آنان و برادران شهدا از انجام خدمت وظیفه عمومی طبق قانون نظام وظیفه عمومی و اصلاحات آن و تدابیر فرمانده کل نیروهای مسلح خواهد بود.
ماده۴۳)سازمان حج و زیارت موظف است هرساله پنج درصد(۵%)تا ده درصد(۱۰%)از سهمیه حج تمتع را به جانبازان و آزادگان و همسران آنان؛همسر و والدین شاهد که توسط بنیاد معرفی و برای اولین بار مشرف میشوند اختصاص دهد.
ماده۴۴)وزارت کشور ضمن هماهنگیهای لازم نسبت به ارائه خدمات ترددی از جمله آرم و کارت تردد و مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و مناطق مربوط را برای جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر، براساس معرفینامه بنیاد به صورت رایگان فراهم نماید.
ماده۴۵)دولت مکلف است سالانه اعتبار و تسهیلات لازم را برای تهیه خودرو مناسب برای کلیه جانبازان پنجاه درصد(۵۰%)و بالاتر و آن تعداد از جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)الی چهل و نه درصد(۴۹%)که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند،پیشبینی نماید.
تبصره۱)آن تعداد از همسر و فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته میشوند میتوانند از تسهیلات موضوع این ماده استفاده نمایند.
تبصره۲)آییننامه چگونگی واگذاری،میزان تسهیلات،کارمزد و میزان کمک بلاعوض توسط بنیاد و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده۴۶)دولت مکلف است نسبت به تأمین و پرداخت پنجاه درصد(۵۰%)هزینه بیمه عمر خانوادههای شاهد،جانبازان و آزادگان که توسط هیچیک از دستگاههای دولتی تحت پوشش بیمه مذکور نمیباشند، اقدام نماید.
ماده۴۷)دولت مکلف است همه ساله مبلغی را به منظور کمک به صندوق ذخیره ایثارگران که توسط بنیاد تشکیل خواهد شد در بودجه سالانه بنیاد پیشبینی نماید.
ماده۴۸)بنیاد مکلف است پس از فوت هریک از ایثارگران غیرمستخدم دولت،کمک هزینه فوت همانند مشمولان قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینههای ضروری به کارکنان دولت مصوب ۲۶/۲/۱۳۷۵ و اصلاحیههای بعدی آن،به خانواده آنان مشروط براینکه به موجب قوانین و مقررات دیگری دریافت ننموده باشند پرداخت نماید.
تبصره)دستگاههای اجرائی کشوری و لشگری برای ایثارگران مستخدم خود،طبق قوانین و مقررات مربوط اقدام مینمایند.
ماده۴۹)دستگاههای اجرائی مشمول این قانون موظفند برای مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد،آزادگان،جانبازان و فرزندان آنان برای یک نوبت هدیه ازدواج موضوع مفاد قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینههای ضروری به کارکنان دولت مصوب ۲۶/۲/۱۳۷۵ و اصلاحیههای بعدی آن را به میزان دوبرابر پرداخت نمایند.
تبصره)پرداخت هدیه ازدواج به مشمولان این ماده که تحت پوشش دستگاههای اجرائی نیستند بعهده بنیاد است.
ماده۵۰)تسهیلات بانکی(وام)بابت مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد،جانبازان،آزادگان و فرزندان آنان برای یک نوبت به میزان دوبرابر ضوابط بانکی از سوی شورای پول و اعتبار به صورت قرضالحسنه تعیین میگردد.
ماده۵۱)کلیه دستگاههای اجرائی مشمول این قانون مؤظفند به شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%)و بالاتر و آزادگان شاغل مبلغی معادل بیست و پنج درصد(۲۵%)حداقل حقوق کارکنان دولت را که هرسال توسط دولت تعیین میشود.بعنوان فوقالعاده ایثارگری بطور ماهانه پرداخت نماید.
تبصره۱)به افراد موضوع ماده مذکور که در استخدام دولت نیستند مبلغ یادشده توسط بنیاد تأمین و پرداخت میگردد.
تبصره۲)این فوقالعاده ایثارگری به جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی که از حقوق حالت اشتغال مطابق مواد(۳۸) و (۳۹)این قانون برخوردار گردیدهاند تعلق نخواهد گرفت.
ماده۵۲)بیمه درمانی فرزندان ذکور شهدا پس از فراغت از تحصیل تا زمان اشتغال حداکثر به مدت سه سال توسط بنیاد محاسبه و پرداخت میگردد.
ماده۵۳)کلیه دستگاههای مشمول این قانون مؤظفند مرخصی استحقاقی و عملیاتی استفاده نشده شهدا و مفقودان را به ازای هرماه طلب مرخصی آنان معادل یکماه آخرین حقوق و مزایای دریافتی آنان محاسبه و از سوی دستگاههای ذیربط پرداخت نمایند.
ماده۵۴ ـکارکنان شهید و جانباز و آزاده ازکارافتاده کلی همانند سایر کارکنان شاغل دستگاهها،از کلیه تسهیلات اجتماعی،رفاهی،آموزشی و خدمات قابل ارائه به کارکنان دستگاهها،نظیر دفترچه اتکا،علاوه بر تسهیلات بنیاد برخوردار خواهند شد.
ماده۵۵)جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی مشمول این قانون چنانچه قبل از سن بازنشستگی فوت نمایند،عائله تحت تکفل آنان از حقوق و مزایای حالت اشتغال تا سن بازنشستگی برخوردار خواهند شد.
ماده۵۶)صد درصد(۱۰۰%)حقوق و فوقالعاده شغل و سایر فوقالعادهها اعم از مستمر و غیرمستمر شاهد،جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات معاف میباشند.
ماده۵۷)مرخصیهای استحقاقی آزادگان شاغل در طول ایام اسارت که براساس ماده(۱۳)قانون حمایت از آزادگان(اسرای آزاد شده)پس از ورود به کشور مصوب ۱۳/۹/۱۳۶۸سنوات خدمتی آنان دوبرابر محاسبه و ذخیره شده است،براساس آخرین حقوق و مزایای فرد قابل پرداخت خواهد بود.
همچنین آزادگانی که بعداز اسارت شاغل شدهاند از این مزایا برای مدت اسارت بهرهمند خواهند شد.
ماده۵۸)وزارت دادگستری با همکاری قوهقضائیه نسبت به ارائه خدمات حمایت قضائی از خانواده شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر و آزادگان در مراجع قضائی جهت دفاع و استیفای حقوق آنان اقدام نماید.
تبصره۱)هزینه ارائه خدمات حمایت قضائی از محل اعتبارات مصوب بنیاد تأمین و پرداخت میگردد.
تبصره۲)شکایات مربوط به ایثارگران مشمول این ماده درخصوص عدم اجرای این قانون در کمیسیون ماده(۱۶)قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی قابل طرح میباشد.
ماده۵۹)قوهقضائیه،سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون وکلای دادگستری موظفند بیست و پنج درصد(۲۵%)سهمیه صدور پروانه سردفتری؛وکالت و مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به خانواده شاهد،جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر و آزادگان با شش ماه سابقه اسارت و رزمندگان با شش ماه سابقه حضور در جبهه و در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.
ماده۶۰)دستگاههای موضوع ماده(۲)این قانون مکلفند حسب درخواست جانبازان و آزادگانی که قبل از تصویب این قانون در خدمت دستگاه بوده و قطع همکاری نمودهاند صرفاً برای یکبار نسبت به اعاده به خدمت آنان اقدام نمایند.
تبصره:افرادیکه به موجب رأی صادره از مراجع قضائی یا هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری و یا سایر مراجع قانونی مربوط بدلیل محکومیت از کار برکنار شدهاند مشمول این ماده نخواهند بود.
ماده۶۱)آییننامه اجرائی این فصل از سوی بنیاد،وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران،ستادکل نیروهای مسلح و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تهیه و بهتصویب هیأت وزیران میرسد.
فصل هفتم:امور فرهنگی،آموزشی،ورزشی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
ماده۶۲)دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی مؤظفند با رعایت مقطع تحصیلی و نوع مؤسسه،نسبت به انتقال دانشجویان و پذیرفته شدگان،آزادگان،اسرا، جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و دانشجویان شاهد به دانشگاه یا مؤسسات آموزش عالی محل سکونت خانواده آنان و یا نزدیکترین محل و همچنین تغییر رشته همطراز در گروه آزمایشی مربوط برای یک بار اقدام نمایند.
ماده۶۳)با هدف توسعه،ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ جهاد،ایثار و شهادت و زنده نگهداشتن یاد شهیدان و حفظ و تقویت شأن و جایگاه الگوهای عینی عرصه جهاد،ایثار و شهادت،شورایعالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با شرح وظایف و ترکیب زیر تشکیل میشود.
الف:شرح وظایف
۱ ـ سیاستگذاری در زمینه احیاء،حفظ،ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ جهاد،ایثار و شهادت
۲ـ ساماندهی و هماهنگی در برنامهریزیهای کلان دستگاهها و نهادهای متولی دولتی و غیردولتی
۳ـ بکارگیری ظرفیتهای جامعه و کشور برای تحقق اهداف شهیدان،جانبازان و آزادگان
۴ ـ ساماندهی نحوه تجلیل و تقدیر از ایثارگران و استفاده از توان و ظرفیت آنان در توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
ب ـ ترکیب:
۱ـ رئیسجمهور بعنوان رئیس شورا
۲ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
۳ـ وزیر علوم،تحقیقات و فناوری
۴ـ وزیر آموزش و پرورش
۵ ـ وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی
۶ ـ وزیر کشور
۷ـ رئیس ستادکل نیروهای مسلح
۸ ـ رئیس بنیادشهید و امور ایثارگران
۹ـ نماینده ولی فقیه در بنیاد
۱۰ـ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس
۱۱ـ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۱۲ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
۱۳ـ معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور
۱۴ـ یکی از مجتهدین به انتخاب شورایعالی حوزه علمیه قم
۱۵ـ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد
۱۶ـ رئیس شورای سیاستگذاری ائمهجمعه سراسر کشور
۱۷ـ دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی با معرفی کمیسیون و انتخاب مجلس شورای اسلامی
تبصره۱)دبیرخانه شورا در بنیاد مستقر میباشد و مسئولیت پشتیبانی علمی،پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسؤولیت شورا را برعهده خواهد داشت .
تبصره۲)دستگاههای اجرائی ذیربط موظفند به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از تشکلها و سازمانهای غیردولتی فرهنگی،هنری،پژوهشی و ورزشی که در حوزه ایثارگران فعالیت مینمایند، حمایتهای مادی و معنوی به عمل آورند.
تبصره۳)دستورالعملهای داخلی شورا به پیشنهاد دبیرخانه به تصویب شورا خواهد رسید.
تبصره۴)مصوبات این شورا با تأیید رئیسجمهور لازمالاجراء خواهد بود.
ماده۶۴)با توجه به ضرورت حفظ،جمعآوری و تمرکز کلیه اسناد و آثار شهدا و ایثارگران،دولت مؤظف است اقدامات لازم را در جهت حفظ و نگهداری اصل آثار و اسناد فرهنگی،هنری،تاریخی و علمی مکتوب و غیرمکتوب شهدا و ایثارگران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با رعایت اصول طبقهبندی به عمل آورد.
تبصره۱:درصورت انتشار این آثار رعایت حقوق مادی و معنوی صاحبان آن الزامی است.
تبصره۲:آییننامه اجرائی این ماده حداکثر ظرف سه ماه توسط بنیاد با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،مرکز اسناد ملی،ستادکل نیروهای مسلح و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده۶۵)به منظور تجلیل از همسر،فرزند،والدین شهدا،مفقودان،اسرا و همچنین جانبازان،آزادگان؛همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر و رزمندگان،به آنان نشان ویژه اعطاء خواهد شد.اعطای نشان ویژه به کلیه ایثارگران،تابع آییننامه اجرائی خواهد بود که در کارگروهی متشکل از نمایندگان بنیاد ،معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور،ستادکل نیروهای مسلح با مسئولیت معاونت حقوقی و امورمجلس ریاست جمهوری حداکثر ظرف شش ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.این نشان غیر از نشانهای دولتی است که تحت آییننامه مربوطه اعطاء میشوند.
ماده۶۶)بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد(۱۰۰%)هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد(همسر و فرزندان شهدا)،جانباران بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر؛همسر و فرزندان آنها؛آزادگان؛همسر و فرزندان آنان را که در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی،پیام نور،شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریهبگیر مورد تأیید وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل میباشند،اقدام نماید.
تبصره:تعیین رشتههای تحصیلی مورد نیاز،نوع،میزان و شرایط پرداخت هزینه شهریه دانشجویی به موجب آییننامهای خواهد بود که توسط بنیاد و با همکاری وزارتخانههای علوم،تحقیقات و فناوری و بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده۶۷)بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت هزینههای خدمات آموزشی طرح شاهد در برنامههای آموزش عمومی و سایر برنامههای آموزش عالی از محل اعتباراتی که به همین منظور در قوانین بودجه سنواتی پیشبینی میشود اقدام نماید.
تبصره۱:بنیاد مؤظف است نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشآموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد،جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر،آزادگان و خانوادههای آنان اقدام نماید.
تبصره۲:آییننامه اجرائی این ماده از سوی بنیاد و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده۶۸)وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان صدا و سیما و دیگر دستگاههای اجرائی متولی امور فرهنگی کشور مشمول این قانون موظفند نسبت به تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی و هنری مرتبط با ایثار و شهادت اقدام و از هنرمندانی که در این زمینه فعالیت میکنند بخصوص هنرمندان ایثارگر حمایت نمایند.
تبصره:آییننامه اجرائی و تعیین میزان تولیدات برنامههای مورد نظر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما با همکاری بنیاد حداکثر ظرف شش ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده۶۹)به منظور تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران برای حضور مؤثر در عرصههای ملی و بینالمللی،بنیاد موظف است با هماهنگی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور ظرف شش ماه آییننامهای را در این خصوص تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارائه نماید.
ماده۷۰)وزارتخانههای علوم،تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاههای اجرائی مشمول ماده (۲)این قانون موظفند در اعطای سهمیههای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی،بورسهای تحصیلی داخل و خارج از کشور،فرصتهای مطالعاتی و دورههای دکترای تخصصی بیست درصد(۲۰%)از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد،جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد(۲۵%)اختصاص دهند.
تبصره:کسب حداقل هفتاد درصد(۷۰%)حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفتهشدگان برای رشتهها و مقاطع تحصیلی الزامی میباشد.این میزان درخصوص رشتههای پزشکی هشتاد درصد(۸۰%)حدنصاب شرایط علمی میباشد.
ماده۷۱)
الف:تا پایان قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران دانشگاهها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانههای علوم،تحقیقات و فناوری و بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، مکلفند حداقل ده درصد(۱۰%)اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای بیست و پنج درصد(۲۵%)،آزادگان بالای سه سال اسارت،فرزندان جانبازان بالای پنجاه درصد(۵۰%)، فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از سه سال اسارت که دارای مدرک دکترای تخصصی مورد تأیید وزارتخانههای علوم،تحقیقات و فناوری و بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی میباشند،حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاهها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیرهیأت علمی تأمین و ابتدا آنان را به صورت عضو هیأت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی،پژوهشی و اجرائی مرتبط و تأثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون استخدام نمایند. مسؤولیت اجرای این حکم بطور مستقیم برعهده وزرا و رؤسای دستگاههای مذکور است،مقامات یادشده در این خصوص،خود مجاز به اتخاذ تصمیم میباشند. احکام و امتیازات این بند شامل اعضای هیأت علمی فعلی دارای شرایط فوق نیز میشود.۱
ب:پس از برنامه پنجساله پنجم توسعه، دانشگاههای دولتی و غیردولتی و مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاهها و قوای سهگانه موظفند بیست درصد (۲۰%)از سهمیه هیأت علمی خود را براساس آییننامهای که توسط شورایعالی طرح و برنامه شاهد تهیه و به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید به ایثارگران اختصاص دهند.
ماده۷۲:با توجه به ضرورت حفظ نشاط و شادابی ایثارگران و خانوادههای آنان،کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده(۲)این قانون که دارای امکانات تفریحی فرهنگی،هنری و ورزشی میباشند با در نظر داشتن اصل عزتمندی،برای استفاده ایثارگران و خانواده آنان پنجاه درصد(۵۰%)تخفیف در بهرهمندی از این تسهیلات در نظر گیرند.
فصل هشتم ـ منابع مالی و نظارت
ماده۷۳)منابع مالی مورد نیاز با حفظ سهم سایر منابع بنیاد،در قالب مفاد لوایح بودجه سنواتی پیشبینی خواهد شد.
تبصره۱:سایر منابع بنیاد بعنوان درآمد اختصاصی بنیاد هرساله در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی میگردد.
تبصره۲:به منظور شفافسازی منابع مالی اختصاص یافته برای خدماترسانی به ایثارگران،معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور مکلف است نسبت به ایجاد فصل رفاه و تأمین اجتماعی ایثارگران و برنامههای ذیل آن متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام نماید.
ماده۷۴)به منظور نظارت برحسن اجرای این قانون و آییننامه اجرائی آن،رئیس بنیاد مؤظف است گزارش عملکرد هرسال را که براساس شاخصهای هربرنامه و فعالیت تنظیم شده است حداکثر تا پایان آذرماه سال بعد به مقام معظم رهبری،رئیسجمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
تبصره۱:کلیه دستگاههای مشمول این قانون مکلفند هر ساله گزارش عملکرد مربوط به نحوه و میزان ارائه خدمات و تسهیلات به ایثارگران مشمول این قانون را به بنیاد ارائه نمایند.
تبصره۲:ارائه گزارش از سوی دستگاههایی که مستقیماً زیر نظر مقام معظم رهبری هستند با اذن معظمله خواهد بود.
ماده۷۵)نوع،میزان و تعیین اولویت ارائه خدمات هرفصل طبق آییننامههایی خواهد بود که توسـط بنیـاد با همکاری معاونت برنامهریزی و نظـارت راهبردی رئیسجمهور،ستادکل نیروهای مسلح،وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای ذیربط(حسب مورد)تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده۷۶)کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون ملغیالاثر میباشد.
قانون فوق مشتمل بر هفتاد و شش ماده در جلسه مورخ سوم تیرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم(۸۵)قانون اساسی تصویب گردید و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت چهارسال در تاریخ بیست و پنجم شهریورماه یکهزار و سیصد و هشتاد و پنج،بندهای(الف)،(د)،(هـ)،و (و)و(ط)ماده(۱)و تبصرههای(۱)و(۲)ماده(۳)و مواد(۶)،(۷)،(۸)،(۹)،(۱۰)،(۱۳)،(۲۰)،(۲۲)،(۲۳)،(۲۴)،(۲۵)، (۲۸)،(۲۹)،(۳۳)،(۳۵)،(۳۷)و تبصرههای آن،(۴۱)و تبصرههای(۱)و(۲)آن،(۴۹)،(۵۲)،(۵۵)،(۵۶)و بخش اخیر فراز اول و فراز دوم ماده(۵۷)و مواد(۶۰)،(۷۲)و (۷۳)این قانون در تاریخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با این قید که:«قوانینی که از سال ۱۳۸۶ تا ۲/۱۰/۱۳۹۱ به نفع ایثارگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است به قوت خود باقی و در ابلاغ این مصوبه لحاظ خواهد شد»موافق مصلحت نظام تشخیص داده شد و مابقی مواد این قانون در تاریخ ۲۹/۱/۱۳۸۶ به تأیید شورای نگهبان رسید.
عبارات الحاقی به ماده(۲۱)که درپی تطبیق با حکم بند«و»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجسـاله پنجـم توسعـه جمهـوری اسلامی ایران به شرح ذیل به آن افزوده شده است،
در طول برنامه پنجساله پنجم توسعه معتبر است:«و جایگزینی نیروهای»
۱)به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ۲/۱۰/۱۳۹۱بند«و»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۸۹ که به نفع ایثارگران است،بعنوان بند(الف)ماده(۷۱)منظور گردید.
«خروجی خود»،«شهدا و»،«فرزندان و همسران»،«یکسال و بالای یکسال اسارت» و «و پنج درصد(۵%)سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبههها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%)و آزادگان کمتر از یکسال اسارت اختصاص دهند .بدیهی است سایر احکام مواد،بندها،اجزاء و تبصرههای کلیه قوانینی که طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۳/۱۰/۱۳۹۱ به نفع ایثارگران به تصویب رسیده است از جمله قوانین برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور در طول زمان اعتبارقانونی خود معتبر است.
این قانون از تاریخ تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام(۲/۱۰/۱۳۹۱)به مدت چهارسال به صورت آزمایشی لازمالاجراء است.فهرست قوانینی که برای مجریان غیرقابل استناد است،به شرح زیر اعلام میشود:
۱)عبارت:«شهریه دانشجویان جانباز بیست و پنج درصد(۲۵%)و بالاتر؛فرزندان آنان،فرزندان شاهد،آزادگان و فرزندان آنان»از بند«ک»ماده(۲۰)قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۸۹
۲)بند«ب»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاحی مصوب ۷/۶/۱۳۹۰
۳)بند«هـ»ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۸۹
۴)بند«و»ماده(۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاحی ۱۸/۱۱/۱۳۹۰ و ۱۴/۸/۱۳۹۱(تبصرههای این بند به قوت خود باقی است).
۵)بند«ل»ماده(۴۴)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۸۹
۶)عبـارت«برخورداری از مزایای بیمـه مذکور مستلـزم پرداخت حق بیمـه سهم کارمند توسط افراد فوق الذکر و سهم کارفرما توسـط دولت است»از ماده (۲۲۸)قانون برنامه پنجسـاله پنجـم توسعـه جمهـوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۸۹