پایگاه رسمی آزادگان تکریت 11

خاطرات و اخبار آزادگان دفاع مقدس؛مشکلات آزادگان؛ایثارگران؛سیاسی؛اجتماعی

پایگاه رسمی آزادگان تکریت 11

خاطرات و اخبار آزادگان دفاع مقدس؛مشکلات آزادگان؛ایثارگران؛سیاسی؛اجتماعی

پایگاه رسمی آزادگان تکریت 11
موقعیت و مشخصات اردوگاه تکریت 11
(اردوگاه حزب الله)

اردوگاه اسرای ایرانی تکریت11 اولین اردوگاه اسرای مفقودالاثر ایرانی بود که در 15 کلیومتری شهر تکریت و 150 کیلومتری موصل در استان صلاح الدین محل تولد صدام واقع شده بود.شامل سه قسمت اردوگاه اصلی که حدود 1200 الی 1400 نفر اسیر ایرانی را شامل می شد و ملحق یک حدود 600 نفر و ملحق 2 که نامشخص است.اردوگاه تکریت11 با انتقال اسرای کربلای 4؛5 و 6 از زندان الرشید بغداد در تاریخ 65/12/5 افتتاح سپس رزمندگانی که در عملیاتهای بعدی اسیر شده بودند را تا اوایل سال 67 به این اردوگاه منتقل نمودند.میانگین مدت اسارت حداکثر 44 ماه و حداقل 24 ماه است.اردوگاه تکریت11 یکی از فعالترین اردوگاههای اسرای ایرانی در زمینه مسائل مذهبی و عقیدتی بود که در آخرین روز اسارتشان نماز جماعت 1000 نفره برگزار کردند(به همین دلیل در بین نیروهای ارتش بعث به اردوگاه حزب الله معروف شده بود)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات
جمعه, ۱۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۰ ب.ظ

مخالفت ایران با عربستان در اوپک

مخالفت ایران با دبیرکلی عربستان در اوپک

مدیرکل امور اوپک وزارت نفت از تغییر نظام سهمیه‌بندی در اوپک با پیوستن اندونزی در نشست امروز جمعه خبر داد و گفت:ایران مخالف دبیرکلی عربستان در اوپک است و به کاندیدای سعودیها رای مثبت نخواهیم داد.

به گزارش مشرق،مهدی عسلی در آستانه برگزاری نشست ۱۶۸ اعضای اوپک در وین در گفتگوی مشروح با مهر در تشریح آخرین تغییر و تحولات بازار نفت و اوپک،گفت: اندونزی در نشست امروز قرار است بعنوان عضو کامل به سازمان اوپک برگردد و پذیرفته شود با وجود اینکه یک کشور واردکننده نفت بوده ولی حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت دارد که ۲۰۰ هزار بشکه را صادرات می کند.

مدیرکل امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با اعلام اینکه اندونزی با توجه به صادرات نفت می تواند به جمع کشورهای عضو اوپک بازگردد،تصریح کرد:با ورود اندونزی سقف تولید نفت اوپک هم دستخوش تغییر می شود.

این مقام مسئول با تاکید براینکه تغییر سقف مستلزم این است که اول کشورهای عضو به سهمیه های قبلی برگردند و نهایتا تصمیم بگیرند با توجه به ورود اندونزی یک میلیون هم به سقف تولید اضافه کنند،اظهار داشت:سپس نسبت به نحوه توزیع تولید بین اعضا تصمیم بگیرند.اوپک یک استراتژی بلندمدت دارد که هر ۵ سال یکبار تجدید نظر می شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ایران از طریق نامه ای توسط نماینده هیات عامل در اوپک به دبیرخانه اوپک ارائه شده،این است که ابتدا یک قیمت مناسب را در نظر بگیرند،اظهار داشت:البته قیمت مناسب در وضعیت رشد اقتصادی متفاوت،فرق خواهد کرد ولی به هرحال یک قیمت منصفانه از طرف تقاضاکننده و منطقی از طرف عرضه کننده تعیین شود و براساس معیارهایی چون قیمت منصفانه،وضعیت اقتصاد جهان،کل تقاضای نفت و عرضه غیر اوپک،محاسبه کنند که چقدر تقاضا برای نفت اوپک وجود دارد.

عسلی افزود:به عبارت دیگر،پیشنهاد دقیق ایران این است که میزان تقاضای اوپک براساس معیارهای مذکور هر ۶ ماه یک بار برآورد و براساس آن سقف تولید در دوره ای زمانی تعیین شود. سپس باتوجه به پارامترهای مختلف مانند سابقه تولید،سهمیه هر کشور مشخص شود.

مدیرکل امور اوپک وزارت نفت با یادآوری اینکه به نظر ما این روالی منطقی است و اگر اوپک بخواهد بعنوان یک سازمان مؤثر عمل کند باید این ۴ گام را بردارد،بیان کرد:تعیین قیمت منصفانه و منطقی که براساس آن،قیمت تقاضا برای نفت اوپک برآورد و برمبنای آن،سقف تولید را مشخص و نهایتا سهمیه هرکشور مشخص می‌شود، همچنین لزوم وجود یک نظارت بر رعایت تعهدات تولید وجود دارد.

این مقام مسئول با تاکید براینکه هم اکنون نفت اوپک بیش از یک سوم مجموع نفت تولیدی جهان است،تاکید کرد:در مجموع در جهان حدود ۸۰ میلیون بشکه نفت خام تولید می شود که ۳۱ میلیون بشکه آن توسط اوپک تولید می‌گردد.

ماجرای اختلاف اعراب و روسیه

عسلی در ادامه در خصوص اختلاف نفتی اعراب و روسیه و تاثیر آن بر روند کاهش قیمت نفت در بازار توضیح داد:عربستان،کویت و امارات تاکید می‌کنند اگر تولید را کاهش دهیم،قیمتها موقتا بالا می رود ولی این افزایش قیمت کشورهای غیراوپک بویژه تولیدنفت غیرمتعارف را تشویق می کند تولید را افزایش دهند و در یک تا دوسال آینده،قیمتها بیش از این سقوط کند،زیرا آنها محدودیتی در تولید ندارند و ما ملزم به رعایت سقف هستیم.

وی با اعلام اینکه بنابراین نظر کشورهای عربی این است که برای مدتی حدود دوسال بازار قیمت را تعیین کند،گفت:در گذشته که قیمت تولید هربشکه نفت غیرمتعارف در آمریکا بین ۷۵ تا ۸۰ دلار بود،اعتقاد داشتند اگر قیمت نفت روی ۷۰ دلار بیاید این تولیدکنندگان خود به خود بازار را ترک می کنند که اینچنین نشد،زیرا اولا هزینه هایشان را کاهش دادند و دوم فناوری بهتری پیدا کرده و کارآیی چاه ها را بالا بردند.

به گفته این کارشناس بازار نفت،نسبت به تابستان سال گذشته تولیدنفت غیرمتعارف فقط حدود ۹۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده که اگر هزینه هایشان کمتر شود یا فن اوری بهتری ایجاد کنند،بازهم تولید افزایش یابد.به همین دلیل استراتژی این بود که استراتژی پیشنهادی عربستان ظاهرا منطقی ولی ریسکی است،زیرا اگر هزینه ها را پایین بیاورند و از طرفی تقاضا برای نفت افزایش نیابد، اوپک هم سهمش و هم درآمدش را از دست می دهد.

مدیرکل امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه تصمیم گیری اوپک براساس اجماع است و اگر حتی یک کشور مخالف باشد، به آخرین تصمیمی که براساس اجماع گرفته شده برمی گردند،تصریح کرد:براین اساس نوامبر سال گذشته جلسه ای برگزار شد، ایران،ونزوئلا و الجزایر و در مجموع حدود ۷ تا ۸ کشور موافق افزایش قیمتها با مدیریت عرضه بودند.

وی ادامه داد:بحث ایران این است که ما بدلیل تحریمهای ظالمانه مجبور شدیم تولید را کاهش دهیم،یعنی برای رعایت سقف کشورهای دیگر که افزایش دارند،باید کاهش دهند و ما تولیدمان را افزایش دهیم.اگر بخواهیم کاهش دهیم،بدون کاهش عربستان معنا ندارد،زیرا سهم کاهشی عربستان مثلا ۲ میلیون بشکه است و کشورهای دیگر حدود ۲۰۰ هزار بشکه،بنابراین باید عربستان را همراه کنیم.

عسلی با اعلام اینکه عربستان برای کاهش قیمت هیچ علامتی نداده و کاهش تولید نفت خود را مشروط کرده به کاهش تولید روسیه و اشاره کرده چرا فقط اوپک باید بار کاهش تولید را بردوش بگیرد و بگوییم اگر همه کشورهای تولیدکننده از کاهش قیمت آسیب می بینند،اظهار داشت:عربستان تاکید می کند کشورهای دیگر همچون روسیه،مکزیک و کلمبیا هم کاهش دهند ولی روسیه همیشه تاکید کرده وضعیت ما با اعضای اوپک فرق دارد و جزء کشورهای پیشرفته هستیم و اخیرا اعلام کرده اند ما نمی توانیم کاهش دهیم زیرا ویژگی فنی چاه‌های این کشور طوری است که اگر کاهش تولید دهند دیگر امکان بازگشت آن به سطح تولید قبل وجود ندارد.همیشه روسیه درباره همکاری با اوپک صحبت می کنند ولی وقتی بحث کاهش تولید می شود،همکاری نمی‌کنند.

۷۰ تا ۷۵ دلار قیمت عادلانه نفت

این مقام مسئول در ادامه با تاکید براینکه اخیرا وزیر نفت ایران در جمع وزرای کشورهای دیگر،۷۵ دلار را قیمتی مناسب برای نفت اعلام کرده است،بیان کرد:برای عربستان فقط اهداف اقتصادی قیمت نفت مهم نیست و اهداف سیاسی را هم دنبال می کند.من سیاستمدار نیستم و نمی توانم اظهارنظر کنم ولی اگر این موضوع درست باشد،هر قیمتی اعلام کنیم،عربستان نظرش این خواهد بود که ببینیم بازار چه می‌کند.

اختلاف نفتی عربستان و عراق

وی همچنین در پاسخ به پرسش مهر در خصوص افزایش تولید و صادرات نفت عراق هم توضیح داد:هم اکنون تولید عراق به ۴.۲ میلیون بشکه نفت خام رسیده است.اتفاقا یکی از مسائلی که عربستان مطرح می‌کند،این است که عراق خط قرمز ماست.

عسلی با بیان اینکه سالهای قبل که عراق اشغال شد،خودش را از سیستم سهمیه بندی جدا کرد و هنوز هم رسما مستثنی است، افزود:بنابراین عربستان سعی کرد عراق را با مسئله سقف داخل بیاورد ولی هنوز عراق قبول نکرده است،بنابراین عربستان تاکید می کند اگر قرار است سهمیه بندی دقیق انجام شود،اول همه اعضا وارد سیستم سهمیه بندی شوند،زیرا تمایل دارد تولید عراق بیشتر از این نباشد،چرا که ظرفیت افزایش تولید دارد.

ایران مخالف دبیرکلی عربستان در اوپک است

مدیرکل امور اوپک وزارت نفت همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره انتخاب دبیرکل جدید اوپک،گفت:چند کشور رسما برای دبیرکلی اوپک کاندیدا دارند ایران، عربستان،نیجریه و عراق رقابتی را برای انتخاب دبیرکل اوپک آغاز کرده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه وقتی بحث دبیرکلی مطرح می‌شود هر کشور روی دبیرکلی خود پافشاری می کند،تصریح کرد:به هر حال دوره البدری دبیرکل فعلی را ۶ ماه تمدید کرده بودند و حتما در نشست امروز مطرح می‌شود اگر بازهم توافق نشود،رئیس کنفرانس یک نفر را برای یکسال بعنوان دبیرکل جدید این سازمان تعیین می‌کند که دبیرخانه را اداره کند بعد از یکسال به تفاهم برسند.

وی در پاسخ به این پرسش مهر که پس قطعا دبیرکلی البدری تا نشست امروز تمام خواهد شد؟توضیح داد:قطعی نمی‌شود گفت، زیرا این احتمال وجود دارد که همه کشورها به این توافق برسند برای مدتی دیگر دبیرکلی او را تمدید کنند ولی به طور طبیعی در نشست امروز اگر بحث انتخاب دبیرکل جدید مطرح شود،عربستان به کاندیدای ایران رای نخواهد داد و ایران به کاندیدای عربستان رای نخواهد داد.

منبع: مهر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی