پایگاه رسمی همایش آزادگان تکریت 11

خاطرات و اخبار آزادگان دفاع مقدس؛مشکلات آزادگان؛سیاسی؛اجتماعی

پایگاه رسمی همایش آزادگان تکریت 11

خاطرات و اخبار آزادگان دفاع مقدس؛مشکلات آزادگان؛سیاسی؛اجتماعی

پایگاه رسمی همایش آزادگان تکریت 11
موقعیت و مشخصات اردوگاه تکریت 11

اردوگاه اسرای ایرانی تکریت 11 اولین اردوگاه اسرای مفقودالاثر ایرانی بود که در 15 کلیومتری شهر تکریت،در استان صلاح الدین عراق محل تولد صدام واقع شده بود که شامل سه قسمت بود،قسمت اصلی حدود 1200 الی 1400 اسیر ایرانی را شامل می شد و ملحق یک که حذدود 600 نفر و ملحق 2 که نامشخص است.اردوگاه تکریت 11 با انتقال اسرای کربلای 4؛5 و 6 در تاریخ 65/12/5 به این اردوگاه افتتاح شد.سپس رزمندگانی که در عملیاتهای بعدی اسیر شده بودند را تا سال 67 به این اردوگاه منتقل می نمودند.میانگین مدت اسارت حداکثر حدود 44 ماه و حداقل 2 سال است،اردوگاه تکریت 11 یکی از فعالترین اردوگاههای اسرای ایرانی در زمینه مسائل مذهبی و عقیدتی بود که در آخرین روز اسارتشان نمازجماعت 1000 نفره برگزار کردند(به همین دلیل در بین عراقیها به اردوگاه حزب الله معروف شده بود).
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۴ ب.ظ

ایثارگران بدانند؛

ایثارگران بدانند؛اجرای قانون جامع از توهم تا واقعیت

ماده۶۵ قانون جامع به اعطای نشان ویژه به ایثارگران اشاره دارد.در این ماده آمده است:به منظور تجلیل از همسر،فرزند،والدین شهدا،مفقودان، اسرا و همچنین جانبازان،آزادگان؛همسر و فرزندان جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و رزمندگان،به آنان نشان ویژه اعطا می‌شود.

 اعطای نشان ویژه تابع آیین‌نامه اجرایی خواهد بود که در کارگروهی متشکل از نمایندگان بنیاد، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور،ستادکل نیروهای مسلح با مسئولیت معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور حداکثر ظرف مدت ۶ ماه تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.این نشان غیراز نشانهای دولتی است که تحت آیین‌نامه مربوط اعطا می‌شود.

دولت دهم قبل از تصویب قانون جامع اقداماتی به منظور تجلیل از ایثارگران را آغاز کرد و در این اقدام از والدین معظم شهدا،همسران و جانبازان ویژه ۷۰درصد با اهدای نشان ایثار تجلیل کرد.با تصویب قانون جامع و نظام‌مند‌شدن اعطای نشان ویژه این تصور قوت گرفت که از این تاریخ به بعد موضوع اعطای نشانهای ایثارگران برابر ماده ۶۵ قانون جامع اقدام خواهد شد.

رئیس بنیادشهید در تاریخ ۹۳/۲/۲۴ در جمع مدیران بنیادشهید گیلان به حذف اعطای نشان ایثار و شجاعت به برخی از خانواده‌های ایثارگران به دستور رئیس جمهور اشاره کرد و گفت:این امر در راستای برداشتن تبعیضها بوده است.

اگر قرار باشد اجرای هر طرحی را به یک دلیل واهی و بدون مطالعات کارشناسی حذف کنند باید منتظر حذف سلیقه‌ای اغلب طرحها بود.منطق حکم می‌کند روشهای اعطای نشان به منظور ایجاد عدالت را باید اصلاح کرد نه اصل طرح را حذف کنیم.این موضوع نشان از ضعف مجریان برای اجرای طرحی دارد که معمولا در اغلب نقاط جهان برای تقدیر از قهرمانان ملی خود به آن اقدام می‌کنند. مدیران اجرایی در دولت باید تمام توان خود را در جهت اجرای قوانین مصوب بکار گیرند؛قوانینی که همچنان به بهانه‌های عدم تامین منابع و عدم تهیه آیین‌نامه اجرایی خاک می‌‌خورند.حداقل اگر در اجرای قوانین ناتوان هستند تسهیلاتی که در گذشته ایجاد شده را حذف نکنند.

اکنون ماده ۶۵ به تصویب رسیده و اعطای نشان ویژه قانونی شده است،دیگر نمی‌توان به بهانه وجود تبعیض و با دستور رئیس‌جمهور آن را از دستور کار خارج کرد.بهتر است به جای اعمال سلیقه‌ های شخصی به قانون تمکین کنیم و در تهیه آیین‌نامه اجرایی که عدالت را در اعطای نشان تضمین کند،تسریع کنیم.موضوع تامین شهریه تمامی دانشجویان شاهد،جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنها در ماده۶۶ قانون جامع آمده است:برابر این ماده مشمولان این ماده از پرداخت صددرصد شهریه در موسسات آموزش عالی غیرانتقاعی غیردولتی،پیام نور،شبانه دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی و هرموسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه بگیر معاف هستند.از مشکلات جدی در اجرای این ماده عدم تهیه آیین‌نامه است که باید به تایید هیأت وزیران برسد.عدم تهیه این آیین‌نامه نابسامانیهایی را در اجرای این ماده بوجود آورده است.

برابر ماده ۶۷ قانون جامع،بنیاد موظف است نسبت به تامین و پرداخت هزینه‌های خدمات آموزشی طرح شاهد در برنامه‌های آموزش عمومی و سایر برنامه‌های آموزش عالی اقدام کند.همچنین بنیاد موظف است نسبت به پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد،جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر،آزادگان و خانواده‌های آنان اقدام کند.آیین‌نامه اجرایی این ماده از سوی بنیاد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ریاست بنیاد بارها و از ابتدای سال گذشته بر اجرای ۷۱درصد قانون جامع تاکید دارند،اما آنچه از مواد و تبصره‌های این قانون بررسی شده عدم اجرای قانون و تضییع حقوق ایثارگران از آن استنباط می‌شود.تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدن و علمی،فرهنگی،ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران برای حضور مؤثر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی از اهداف مقنن در قانون جامع خدمات‌ رسانی است؛قانونی که عدم تهیه آیین‌نامه آن مانعی برای تحقق این اهداف است.در ماده ۶۹ قانون جامع به این موضوع مهم اشاره شده و بنیاد موظف شده با هماهنگی معاونت برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ظرف مدت ۶ ماه آیین‌نامه آن را تهیه که و به تصویب هیأت وزیران برساند.قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران،آزمون خوبی برای نشان دادن لیاقت و شایستگی مدیران است.تهیه آیین‌نامه‌های مواد این قانون به خوبی توانمندیهای مدیران اجرایی نهادهای متولی و هیأت وزیران را نشان می‌دهد.اگر قرار باشد تهیه آیین‌نامه‌های قوانین با این تأخیرهای طولانی مواجه باشد باید منتظر نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود.

منبع: همشهری آنلاین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی